בעל עסק חייב להפנות חלק מהמחזור לפרסום ולשיווק כדי להיראות, כדי לשמר תדמית, כדי להגיע ללקוחות חדשים.
עסקים קטנים רבים הפועלים במחזורים בינוניים ובמתח רווחים נמוך, חוששים להשקיע בפעולות שיווקיות מתוך ראיה שמדובר בהוצאה בלתי חוזרת.
המצוקה מובנת אך היא לוקה בראייה קצרת טווח.
מדובר במעין משל הביצה והתרנגולת. לכאורה, השקעה בפרסום תתבטא במישרין בהכנסה, אולם בעל עסק חייב להפנות חלק מהמחזור לפרסום ולשיווק כדי להיראות, כדי לשמר תדמית, כדי להגיע ללקוחות חדשים.
גם מי שסבור כי מתח הרווחים אינו מאפשר זאת, יגלה מהר כי פרסום ושיווק בערוצים המתאימים לכל הפחות יחזירו את ההשקעה ובכך גם ישיגו לפחות את שתי המטרות הראשונות המצוינות לעיל.
האפשרויות העומדות בפני בעל עסק קטן רבות ומגוונות, אולם רבים מאלה המבינים את הכורח בשיווק, מפספסים בהוצאתו לפועל.
טעויות נפוצות הן בחירה באפיקי פרסום לא מתאימים, אי שימוש באנשי מקצוע, חוסר ניצול של יתרונות העסק.
להלן כללי אצבע לפרסום נכון:
ייחודיות העסק
לכל עסק ייחודיות משלו, גם אם היא נדמית בנאלית. הייחדיות יכולה ללבוש צורות שונות: היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שהעסק הוא משפחתי, שמוכרים מוצר יוצא דופן, מיקום מצוין, מחירים זולים וכיוב'. יש למנף את הייחודיות הזו כדי למשוך קהל שיחשף גם למוצרים האחרים שיש לעסק להציע.
דוגמאות: העסק פתוח 24 שעות בניגוד לעסקים דומים אחרים בסביבה
העופות באטליז מגיעות מספק שמגדל אותן באורח אורגני
במכולת שלך אתה מוכר ליין של מאפים ביתיים מיוחדים
אתה מציע סל מוצרים מסוים במבצע
מיצוב
תחליט מי אתה- מסעדה איטלקית או בית קפה עם אוכל, בית בריאות או חנות תבלינים, חנות בגדים או ליין של מעצבים, אטליז או בית בשר.
המיצוב חשוב להמשך הדרך, שכן זו תעודת הזהות שלך. כאשר עליך להחליט לגבי מיצוב העסק שלך, אתה בהכרח צריך לוותר על מאפיינים אחרים ולהחליט בשלב זה מה הכי חשוב לך להציג לתקופה הקרובה. מהלך של מיצוב יגרום לציבור הלקוחות הפוטנציאלים לבוא אליך בשביל אותו מאפיין מסוים. כאשר תתמצב בתחום אותו אתה מבקש לקדם (בין היתר באמצעות יחסי ציבור), תוכל לבצע הערכה מחודשת ואולי לשנות כיוון.
מיתוג
השפה הגרפית לא יכולה להיות מנותקת מהשפה המילולית. השפה הגרפית צריכה להשלים את מה שאתה מוכר במילים. תהליך המיתוג צריך אם כן להציג את אופי העסק שלך ולשדר את הצהרותיך כלפי קהל הלקוחות הפוטנציאלי. מיתוג כולל שפה אחידה של זהות העסק. כך למשל אותו הלוגו יופיע בכל מקום- על השלט, נייר המכתבים, שקיות, מוצרי הפרסום וכו'...
המיתוג חשוב מסיבות רבות- הוא יוצר זהות לעסק. עסק שמכבד את עצמו ולוקח את עצמו ברצינות יזכה לאותו יחס מהלקוח.
עסק ממותג ימשוך יותר תשומת לב גם מאלה שאינם לקוחות ונחשפים אליו במקרה.
עסק ממותג שם למעשה דריסת רגל חזקה יותר בתחום עיסוקו, דבר שיקל עליו בעתיד מול המתחרים באותו תחום ויסייע למידת מוכרותו. זו לא סתם המכולת, אלא " לבריאות", זה לא סתם האטליז, אלא "העוף האורגני"...
שימור לקוחות
כשחושבים על זה, הרי שאת העסק שלך פקדו אלפי אנשים במהלך השנים. חלקם הזדמנו אליו במקרה, חלקם, מגיעים מידי פעם וחלקם לקוחות קבועים. אם הם יצאו מרוצים, אין שום סיבה שלא יגיעו שוב. על כן חשוב לשמור איתם על קשר. טיפוח הקשר עם לקוח קיים קל הרבה יותר ואפילו זול יותר מאשר לכידת לקוחות חדשים. ישנן דרכים שונות לשמור על קשר עם הלקוח, אולם לשם כך יש ליצור מאגר לקוחות מסודר ומאורגן הכולל מקסימום פרטי התקשרות עם הלקוח. דרך אחת ליצור מאגר כזה היא ע"י מילוי כרטיס שביעות רצון. הלקוח ישמח לגלות למשל שאתה זוכר את יום ההולדת שלו, או שיצאת במבצע מסוים, כל עוד אתה עושה זאת במינון סביר ומבלי להעיק עליו.
שיתופי פעולה עם עסקים שכנים לרכישת מדיה
אחת הדרכים להתגבר על קשיי נזילות היא להתחבר עם בעלי עסק אחרים או שכנים וליזום מהלך שיווקי/ פרסומי משותף. עוברי האורח ברחוב לא תמיד מבחינים בכל החנויות ברחוב.
אם למשל, בית העסק שלך שוכן ברחוב מסוים, אפשר להציע למזדמנים לרחוב או לתושבים מסביב יום של הנחות.
רכישת מודעת פרסום במשותף, תוך חלוקת עלויות הפקתה, תאפשר חשיפה מיטבית- טובה ורבה יותר.
אם למשל במקטע רחוב מסוים יש מספרה, חנות לבגדי ילדים, פיצוציה, מכון יופי ובית קפה, יכולים הללו להתארגן יחד לרכישת מודעה בעיתון מקומי, לחלוקת פלייר בשכונה או להשתמש במדיה מקומית זמינה אחרת במסגרתה יציעו מבצע משותף ביום מסוים.
אפשר להניח שבעלי העסקים הללו יכולים, כל אחד בפני עצמו להשקיע במיתוג, מיצוב ופרסום, להשקיע בעיצוב טוב יותר של המקום, בשלט מאיר עיניים, אולם יחדיו הם יכולים ליצור קונספט. יחדיו הם יכולים להציע סיפור לעוברי האורח שלא תמיד נותנים דעתם לכל חנות עליה הם חולפים.
אין זה בלתי מתקבל על הדעת להציע לאישה שקבעה תור אצל הספר, לשבת על כוס קפה ולהציץ בבגדי ילדים באותה מסגרת זמן שהקציבה לעצמה בגיחה לרחוב. אם השלושה מתאגדים יחד להציע דיל משותף, יש סיכוי שתיווצר סינרגיה וביחד שלושת העסקים ימשכו קהל רב יותר משהיו מצליחים לעשות כל אחד לבד.
עלוני מידע
רבים מבעלי העסקים שנכונים להשקיע בפרסום עושים חצי עבודה בסוברם כי הם פרסומאים מצויים ודי ברכישת מדיה. במקרים רבים ההפקה נעשית בצורה חובבנית שעלולות להיות לה השלכות שליליות על העסק. אין די בהעברת טקסט לבית הדפוס ולסמוך על הגרפיקאית שלו להפיק פלייר.
כאשר מכינים פלייר יש לקחת בחשבון מי קהל היעד, היכן יחולק ובכמה עותקים. אח"כ יש לקבוע באיזה פורמט, מה עובי הדף ואיך יחולק.
הפלייר צריך להיות מנוסח ע"י מי שמתמחה בכתיבה שיווקית, כאשר כל מילה בו שקולה והעיצוב מקצועי. להווי ידוע כי העטיפה חשובה יותר מהמסר עצמו: יודע שאנשים אוכלים בעיניים, קונים בעיניים ומתרשמים ממה שחמשת החושים משדרים למוחם. כשם שבעל מסעדה יודע כי במידה רבה יופיה של המנה הולך לפני טעמה, כך עליו להבין כי עיצוב איכותי של פלייר יעשה את ההבדל בין לעצור רגע ולקרוא אותו ובין זריקה לפח.
אינטרנט
באינטרנט כל ממזר יכול להיות מלך. בקהילה הוירטואלית החדשה תמצא ששכן שלך, שלא ידע על קיומך, מוצא עניין בעיסוקך לאחר שנתקל בו באינטרנט.
באינטרנט יש אפשרויות פרסום רבות ואתה יכול לקבוע איזה תקציב אתה מקדיש לשיווק העסק שלך, כאשר לכל תקציב יש מדיום.
האפשרויות לפרסום באינטנט, לקידום אתר האינטרנט שלך בלתי מוגבלות. בעלויות לא גבוהות יחסית, אתה יוצר לעצמך נוכחות הן תדמיתית והן שיווקית. בתי עסק מסוימים אף גילו כי המוצר שלהם יכול להיות מוצר אינטרנטי מובהק ומשקיעים מרץ רב בפיתוח אתר אינטרנט מוכר.
לסיכום, עסקים קטנים נאלצים לעבוד יותר קשה כדי לפרסם את עצמם ולמשוך לקוחות. כורח זה מאפשר גם יצירתיות שיכולה למשוך תשומת לב. לעסקים קטנים גם יש יתרון על פני רשתות גדולות והיא נגישותם ומידת מוכרותם לתושבי האזור בו הם פועלים. את המיידיות הזו ניתן למנף למכירות באופן מיידי ומהיר.