רוצים לקבל יעוץ חינם?
התקשרו כעת ללא התחייבות
פרסום הוא הוצאה יקרה לעסק

פרסום הוא הוצאה יקרה לעסק

לעיתים, יחסי ציבור עשויים להיות פתרון מצוין בעל עלויות סבירות לעסק, במיוחד לאור חשיבותה העולה של הניו מדיה. יחסי ציבור אינם השקעה יקרה במיוחד כשברור, שלכל השקעה חייבת להיות החזר השקעה ורווח מצידה.

פרסום הוא הוצאה יקרה לעסק, לעיתים גם השקעה בשיווק ויחסי ציבור מקצועיים נתפסת כלוקסוס. אלא שלעיתים, יחסי ציבור עשויים להיות פתרון מצוין בעל עלויות סבירות לעסק, במיוחד לאור חשיבותה העולה של הניו מדיה. יחסי ציבור אינם השקעה יקרה במיוחד כשברור, שלכל השקעה חייבת להיות החזר השקעה ורווח מצידה.

 

במהלך שיחה עם לקוח לרגל פיתוח תכניות תקשורתיות/פרסומיות לקראת פסח ולאחר שגילינו שתהליך חידוש האתר שנמשך כבר חודשים גוזל זמן רב מהארגון בשל הרצון לפרפקציוניזם, המלצתי ל"כפור בעיקר" וזמנית, לזנוח את חידוש האתר. ראשית, כיוון שקיים כבר אתר פעיל אשר מייצר תנועה ולקוחות, ושנית - פעילות מחלקת התקשרות "תקועה" כשהכול נדחה ל"אחרי האתר". אין זה אומר שאינני חושב שיש צורך באתר (להיפך- אתר טוב הוא כרטיס הביקור של עסק- כל עסק), אבל ישנן דרכים אחרות למנף את האינטרנט בימינו. כמובן שאני מדבר על פייסבוק ובלוג.

 

הפייסבוק בשילוב בלוג, יכולים לשמש כפלטפורמה ליחסי ציבור ולאו דווקא פרסום, מחיר העבודה עליהם זול יותר, ואינם דורשים עבודה רבה כמו קמפיין פרסום, אלא ריכוז מאמצים קטן של אחד העובדים. פתיחת דף פייסבוק לארגון היא משימה פשוטה יחסית, ופתיחת חשבון בלוג בקפה דה מרקר, או בבלוגר של גוגל, היא משימה לא פחות קלה.  

יחסי ציבור בניו מדיה מאפשרים דו שיח המתנהל בין הארגון ובין קהל היעד שלו. פרסום נועד להעביר מסר אחד וברור. שילוב בין קמפיין הפרסום המשפר את מיצוב החברה והחשיפה שלה עם עמוד פייסבוק עסקי ובלוג מלווה, ייצר עבור החברה "רעש" ברשת. עבור ארגון שאינו מעוניין להשקיע בקמפיין פרסומי ארוך ויקר, זו אפשרות מצוינת להתחבר לקהל היעד שלו. 

יחסי הציבור בניו מדיה מאפשרים דיאלוג אשר מגביר את מחויבות קהל היעד לארגון, ומפיץ את שם הארגון עבורו.כך נוצרת מערכת יחסים של שיתוף אשר בה הארגון מציג את מרכולתו ויכולותיו, וקהל היעד שלו מגיב עליהן ומציין מה מצופה לדעתו מנותן שירות שכזה, משמש כראי לתפיסת הארגון במשק ובחברה, ומעין ברומטר לארגון באופן כללי. 

אלא שיש לכך יתרון נוסף בהיבט של התרבות הארגונית. מחלקת התקשורת לבדה יכולה להגיב ולייצר תנועה בעמוד החברה. על ידי העלאת תכנים יומיים, העברתם לעמודים הפרטיים של אנשי מחלקת התקשורת וההנהלה. כמות "לייק" רצינית, תסייע להפיץ את העמוד של הארגון ברחבי הפייסבוק, וגם ללא קמפיין PPC אם הפוסטים טובים, קצרים, מושכים וקליטים, רבים נוספים יצטרפו – על כן ודאו שעמוד הנחיתה של עמוד הפייסבוק הארגוני מגיע או לעמוד ה"קיר" (wall) או לעמוד ה"אודות" (info). חשבו על זה, כמה פעמים פרסמתם משהו, וזכיתם לתגובות מאנשים שלא הכרתם? את אותו הטרנד ניתן לנצל גם עבור הארגון. מבחינת תקשורת פנימית, הארגון יכול לנצל את עמוד הפייסבוק על מנת לבחון את מצב הזדהות העובדים אם הארגון. ניתן לראות מי מהעובדים מחוייב לארגון על ידי בחינת כמויות ה"לייק" שכל עובד נותן לארגון. זכרו, מעבר לכל, העובדים של הארגון אמורים להיות השגרירים החרוצים ביותר של הארגון. 

על מנת שקמפיין כזה יצליח – יש צורך בהתמדה. העיסוק בעמוד הפייסבוק יכול לקחת בין חצי שעה לחצי יום. אך אין צורך להיסחף. עבודה על בלוג לא צריכה לקחת יותר מחצי יום מצטבר בשבוע, כשלשיטתי בלוג צריך להתעדכן פעם בשבוע. הדיונים המתפתחים בפייסבוק או /ו בבלוג לעיתים ענייניים, לעיתים מספקים אתגר מקצועי, ולעיתים משעשעים ומצחיקים. אך היופי בעבודה מול הפייסבוק הוא לראות את התפתחות הדו שיח והדינמיקה בין הארגון וקהל היעד שלו. 

כאן נכנס תפקידו של מנהל יחסי הציבור, בראש ובראשונה לנסח ולעדכן את תיבת המסרים. בעוד הבמה הבלתי אמצעית של הניו מדיה מאפשרת להזים שמועות ולתקן עיוותים בתפיסת הארגון, לתפקידו של מנהל יחסי הציבור ישנה יריעה רחבה יותר. תפקיד מנהל
יחסי ציבור מקצועי הוא ביכולת למשל להביט ממבט עילי על הדיאלוג ולשאוב ממנו חומרים לכתבות תדמית והודעות בעיתונות והיכולת להפיץ אותן בכלי התקשורת הארציים- עיתונות, רדיו, טלויזיה ואינטרנט. 

ניתוח התקשורת הנכנסת אל הארגון הינה כלי לא פחות חזק מעצם קיומה של התקשרות. ניתוח שכזה, אם שום דבר אחר, הוא כלי שכל מנהל עסק צריך, על מנת להבין מה מעמדו ומיצובו האמתי בשוק. תפקידו של יועץ התקשורת לזהות משברים לפני שהם קורים וכן לנהל את התקשורת במקרים שבהם יש ללכת בעדינות בין הטיפות ולהכין תכנית עבודה תקשורתית אסטרטגית (למשל על בסיס מודל RACE).